30
Sowem wstpu
"Nie ma adnych nieznanych piosenek Modern Talking"* - obwieci kilka lat temu Thomas Anders czym niewtpliwie zasmuci fanw liczcych na opublikowanie pereek z mitycznej muzycznej szuflady. Ten stan rzeczy jeszcze bardziej musi smuci pracownikw wytwrni pytowej, ktrzy co pewien staj przed wyzwaniem przygotowania jubileuszowych albumw Modern Talking bazujc na dostpnym materiale. Przy okazji skadanki na 25-lecie zespou oparli si na znanych przebojach i mniej znanych remiksach nie prezentujc nam - poza europejsk premier oryginalnego "Space Mix '98" - niczego godnego szczeglnej uwagi. Tym razem posunli si jednak krok dalej.
* - cho Dieter Bohlen pewnie byby innego zdania montujc wanie w studio "Shooting Star".
Zawarto
Album na 30-lecie zespou zatytuowany zosta mao oryginalnie: "30". Bardzo intrygujca okazaa si za to jego zawarto i to ju od momentu prezentacji okadki. Zamieszczona na niej informacja o nowych remiksach podziaaa na wyobranie fanw, ktrzy stworzyli nawet "yczeniow" tracklist bran przez niektrych za oficjalny zestaw nagra. Rzeczywisto przyniosa nam dwupytowy pakiet, na ktry skadaj si:
-
wszystkie singlowe przeboje zespou w zremasterowanych wersjach,
-
dwa premierowe remiksy "Brother Louie", za ktre odpowiada Bassflow,
-
cztery piosenki z lat 80. z nowymi aranacjami - tzw. New Hit Versions,
-
35-minutowy megamix zoony z nowej wersji "Just We Two (Mona Lisa)" oraz wszystkich singli
-
oraz cztery znane ju remiksy piosenek Modern Talking.
Zestaw wyglda obiecujco, a jak brzmi?
Materia premierowy
Zacznijmuy od "Brother Louie", ktry w remiksie Bassflow zosta wybrany na promo-singiel.
To on reprezentuje "30" w mediach i powinien sugerowa jej ksztat. Z tej roli wywizuje si
poowicznie, jako e jest jedynym tak mocno odbiegajcym od stylu Modern Talking remiksem na
albumie spord tych premierowych. Cho inspirowany nieco koncertow wersj Thomasa Andersa, bassflow'owy remiks "Brother Louie" zosta ewidentnie stworzony pod gust modszej grupy suchaczy i wrd fanw z obu starszych pokole moe wywoywa mieszane uczucia.
Szerokiej publicznoci raczej si spodoba, czego dowodem mog by notowania
DJ-w. Warto zauway, e wersja z wideoklipu rni si nieco od
albumowej.
"Just We Two (Mona Lisa)" jako utwr otwierajcy album si rzeczy
rwnie skupia na sobie uwag. Spord czterech New Hit Versions brzmi najagresywniej i nie jest to bynajmniej zarzut pod jego adresem. Nowa twarz piosenki zdaje si by idealnym poczeniem ducha Modern Talking z tym, czego mona oczekiwa od muzyki dance w roku 2014. Ogromne brawa za drug cz refrenu!
"Just Like An Angel" w nowej odsonie oczywicie nabiera dodatkowej mocy, ale w porwnaniu z poprzednim opisywanym nagraniem jest utworem
nieco spokojniejszym. Ponownie doskonale odczytano sens oryginau ubierajc piosenk w nowe brzmienie i ozdobniki, ktre wypada doceni. Zaryzykuj stwierdzenie, e przy zachowaniu wszelkich proporcji jest lepiej ni w oryginale.
"You're The Lady Of My Heart" na albumie "Let's Talk About Love" byo troch szar myszk pozostajc w cieniu bardziej przebojowych piosenek z wielk "Cheri Cheri Lady" na czele. Tutaj jest podobnie: nowa twarz nagrania nie jest tak wyrazista jak przy poprzednich miksach. Ta przerbka zdaje si te by najbardziej konserwatywn ze wszystkich.
Ostania z nowych wersji - "Give Me Peace On Earth" - z pewnoci bdzie najwikszym szokiem dla suchaczy. W oryginale bya to ballada i przy okazji albumu "Back For Good" nikomu nie przyszo do gowy eby to zmienia. Tutaj jednak ballada zdecydowanie zakcaaby ide megamiksu ze wszystkimi singlami, zatem naganie utworowi nowej formy stao si koniecznoci. Wyszo ciekawie. Marszowe brzmienie tego miksu jest do oszczdne w swojej formie i na szczcie nie zagusza wszystkiego tego, co znamy z oryginau.
Dobrze, e nikomu nie przyszo do gowy obdarowanie piosenki aranacj ktrego z wyej opisanych miksw. Jedynym minusem s chrki w refrenie, ktre jako nie chc "uoy si" w nowej, szybkiej wersji.
Sam jubileuszowy megamiks delikatnie mwic nie powala na kolana. Pomys sprowadzenia tempa wszystkich singlowych przebojw do wsplnego mianownika by karkoomny i na tym etapie kompletnie polego "TV Makes The Superstar", dla ktrego jest po prostu za szybko. Pozostae utwory jako w nowe tempo si wpasowuj, ale zbyt czsto rozjeda si rytmika
piosenek. W jednej chwili rytm jest wybijany przez soczyste "up", a po chwili syszymy ledwie jego namiastk. Problem ten jest doskonale znany twrcom amatorskich miksw, ktre zalay internet, ale mona byo oczekiwa, e profesjonalici bd w stanie go wyeliminowa. Dodatkowo, owe "up" nie jest specjalnie magnetyczne i po kilkunastu minutach suchania megamiksu mona mie go zwyczajnie dosy. Jeli dooymy do tego przejcia midzy utworami realizowane najprostszymi rodkami bez ladu fantazji i zakoczenie pgodzinnego kawaka muzyki w nagy, niezbyt wyrafinowany sposb to lista grzechw robi si ju cakiem duga. Niestety, za
"30th Anniversary Megamix 2014/2015" twrcy otrzymuj minus tak dugi jak samo nagranie.
To, co ju znamy
Pozostaych, niepremierowych miksw niestety pochwali nie mona. Nie chodzi tu jednak o ich muzyczny poziom (cho akurat "You're My Heart, You're My Soul" w remiksie Paul Masterson Dub niewielu przypadnie do gustu - to rarytas, ale bardzo odlegy od stylu Modern Talking), a o jako samych nagra. Jest ona delikatnie mwic saba i z pewnoci nie wykorzystuje moliwoci pyty CD. Alternatywna wersja "TV Makes The Superstar" to dokadnie to samo nagranie, ktre od lat kry po internecie w formie empetrjki. Wersja ta wysza spod rki zespou Luisa Rodrigueza i wraz z "I'm No Rockefeller" kandydoway do miejsca na albumie "Universe". Ostatecznie piosenki te znalazy si na 12. albumie Modern Talking w innych aranacjach. Sam
pomys takiego zaaranowania "TV Makes The Superstar" to strza w dziesitk i doprawdy szkoda, e nie udao si pozyska nagrania w lepszej jakoci. Bardzo negatywnie pod wzgldem brzmienia prezentuje si te wspomniany wyej remiks "You're My Heart, You're My Soul" autorstwa Paula Mastersona. Z kolei ten sam utwr w wersji "Extended Version so80s Remaster By Blank & Jones" to najbardziej znana wersja nagrania, z pierwszego albumu Modern Talking. Panowie Blank i Jones nie musieli si specjalnie trudzi z jej odwieaniem, tote brzmieniowo nie mona jej niczego zarzuci. Ale nie bdzie te ona dla nikogo nowoci ani zaskoczeniem.
Sowo naley si jeszcze singlowym utworom z CD1 opisanym jako "Remastered". S to wszystkie gwne single Modern Talking w odwrconej kolejnoci chronologicznej, co ma zapewne zwrci uwag niezbyt obeznanych nabywcw na mniej popularne utwory z kocowej fazy dziaalnoci Modern Talking. Ich brzmieniu nie mona nic zarzuci, ale z drugiej strony nie odkrywaj si przed nami adne nowe brzmienia. Ot, wszystkie single zespou zostay mniej wicej zrwnane brzmieniowo i umieszczone w nieznanej dotd kolejnoci.
Sprawy okoomuzyczne
Osobny akapit naley powici poligrafii wydawnictwa. Jest to rozkadany digipack w bardzo kontrowersyjnym kolorze rowym. Warto zaznaczy, e w rzeczywistoci r ten jest znacznie bardziej jaskrawy ni na ekranie komputera i wkracza w rejony zarezerwowane dotd dla jaskrawych karteczek z notatkami. W rodku znajdziemy sporo zdj zespou (o dziwo tylko jedno z lat 80.), krtkie podzikowania dla twrcw skadanki, list piosenek oraz... reklam trzypytowego zestawu DVD, ktrego prno szuka w polskich sklepach. Sprawa jest o tyle dziwna, e nalepka na edycji CD przemawia do nas w jzyku niemieckim, za
ta z wersji DVD - po angielsku. Moe jednak rodzimy wydawca zdecyduje si umoliwi nam atwy zakup wersji
wideo wydajc j w Polsce?
Na koniec sowo o czowieku, ktry stoi za premierowym materiaem zawartym na "30". Autorem zarwno New Hit Versions jak i jubileuszowego megamiksu jest
Christian Geller, czowiek Thomasa Andersa, ktry wraz z nim napisa nawet dla Modern Talking piosenki "I Need You Now" i "Love To Love You" (fakt ten skrztnie przemilczano na okadkach pyt).
Pan ten stoi rwnie za remasteringiem nagra, ktre zamieszczono na CD1.
Podsumowanie
Czy warto kupi skadank "30"? Raczej tak. O ile niemiecka cena (ok. 18 euro) za taki materia moe si wydawa nieco wygrowana, to promocyjne 49,99 z w Polsce prezentuje si bardzo korzystnie. Album jest adnie wydany i jest to pierwsze od rozpadu Modern Talking wydawnictwo, na ktrym znajdziemy premierowe pozycje. Nowe miksy w wikszoci prezentuj si znakomicie i rzucaj nowe wiato na znane od lat, klasyczne wrcz piosenki z pocztkw kariery duetu. Megamiks nie wyszed ju tak dobrze, ale zamieszczono go na samym kocu tego dwupytowego pakietu i warto go potraktowa jako bonus, z ktrego mona cho nie trzeba korzysta. Bior ten album i mam nadziej, e przy okazji kolejnego jubileuszu doczekamy si wydawnictwa o przynajmniej rwnie ciekawej formie.
30 - Sony Music 88875 00825 2 - 03.10.2014
CD 1:
- Just We Two (Mona Lisa) - New Hit Version 3:39
- TV Makes The Superstar - Remastered 3:43
- Juliet - Remastered 3:36
- Ready For The Victory - Remastered 3:30
- Last Exit To Brooklyn - Remastered 3:15
- Win The Race - Remastered 3:34
- Don't Take Away My Heart - Remastered 3:53
- China In Her Eyes - Remastered 3:45
- Sexy Sexy Lover - Remastered 3:32
- You Are Not Alone - Remastered 3:40
- Brother Louie '98 - Remastered 3:35
- You're My Heart, You're My Soul '98 - Remastered 3:48
- In 100 Years - Remastered 3:55
- Jet Airliner - Remastered 4:19
- Give Me Peace On Earth - Remastered 4:12
- Geronimo's Cadillac - Remastered 3:16
- Atlantis Is Calling (s.o.s. For Love) - Remastered 3:48
- Brother Louie - Remastered 3:40
- Cheri Cheri Lady - Remastered 3:45
- You Can Win If You Want - Remastered 3:44
- You're My Heart, You're My Soul - Remastered 3:18
CD 2
- Brother Louie - Bassflow 3.0 Single Mix 3:45
- Give Me Peace On Earth - New Hit Version 4:16
- Just Like An Angel - New Hit Version 3:04
- You're The Lady Of My Heart - New Hit Version 3:33
- TV Makes The Superstar - Alternative Single Version 3:13
- Brother Louie '99 - Dj Cappiccio Radio Mix 3:50
- Brother Louie - Bassflow 3.0 Extended Mix 6:37
- Your'e My Heart, You're My Soul - Paul Masterson Dub 6:50
- You're My Heart, You're My Soul - Extended Version - So 80's Remaster By Blank & Jones 5:33
- 30th Annivesary Megamix 35:05
Muzyka i tekst: Dieter Bohlen
All "New Hit Versions" & "30th Anniversary Megamix"
produced by Christian Geller for Chartwards
Programming by Christian Geller & Florian Arndt
Many thanks to Gerry Wetzel (Design), Christian Geller (Mastering / Production),
Piet Blank (Blank&Jones), Bassflow (Peter Bostrm / Anders Johansson from
Sweden), Christian Stronczek / Thorsten Tutzeck (Sony Music Germany)
Special Thanks to Dieter Bohlen & Thomas Anders
Mastering & New Hit Versions by Christian Geller for Chartwards